Лист за пријаву и евиденцију насиља
ПРЕЗЕНТАЦИЈА – ВРСТЕ НАСИЉА 2020
Дигитално насиље – превенција и реаговање
http://www.pedagog.rs/digitalno/prirucnik.pdf
Тим за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања
Чланови Тима:
- Марија Анђелковић Лукић, координатор Тима
- Раде Зејак, в. д. директора
- Душанка Недељковић, педагог
- Весна Ђурашиновић, библиотекар
- Сања Филиповић, секретар
- Горан Учур, организатор практичне наставе
- Александра Петковић, представник Савета родитеља
- Слободан Грујић 3-4, представник Ученичког парламента
Тим за заштиту од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања ради у складу са Посебним протоколом и Приручником за примену Посебног протокола за заштиту деце и ученика од насиља злостављања и занемаривања у образовно васпитним установама у циљу превенције и спречавања насиља, злостављања и занемаривања ученика у школи.
Циљеви програма заштите од дискриминације, насиља, злостављања и занемаривања усмерени су на превентивно деловање (стварање безбедне средине за живот и рад ученика) и интервентно деловање (у ситуацијама када дође до насиља и злостављања).
Циљеви превентивног деловања
- Стварање и неговање климе прихватања, толеранције и уважавања,
- Укључивање ученика, свих запослених, родитеља и локалне заједнице у спровођење превентивних активности,
- Подизање нивоа свести свих учесника у образовном процесу и њиховог умећа за препознавање насиља, злостављања и занемаривања,
- Информисање свих укључених у рад школе о процедурама и поступцима за заштиту од насиља и реаговање у ситуацијама насиља.
Циљеви интервентног деловања
- Спровођење поступака и процедура у ситуацијама насиља,
- Успостављање система ефикасне заштите ученика у ситуацијама насиља,
- Праћење и евидентирање врста и учесталости насиља,
- Саветодавни рад са ученицима који су изложени насиљу, који врше насиље и који су посматрачи насиља,
- Отклањање последица насиља и реинтеграција ученика у заједницу вршњака.
Насиље је сваки облик једанпут учињеног или поновљеног вербалног или невербалног
понашања које има за последицу стварно или потенцијално угрожавање здравља, развоја и
достојанства деце/ученика.
Насиље и злостављање може бити:
1.физичко,
2.психичко /емоционално/,
3.социјално,
4.сексуално,
5.електронско.
Физичко насиље |
||
I ниво | II ниво | III ниво |
•ударање чврга,
•гурање, •штипање, •гребање, •гађање, •чупање, •уједање, •саплитање, •шутирање, •прљање, •уништавање ствари. |
• шамарање,
• ударање, • гажење, • цепање одела, • „шутке“, • затварање, • пљување, • отимање и уништавање имовине, • измицање столице, • чупање за уши и косу. |
• туча,
• дављење, • бацање, • проузроковање опекотина и других повреда, • ускраћивање хране и сна, • излагање ниским температурама, • напад оружјем. |
Психичко насиље |
||
I ниво | II ниво | III ниво |
•омаловажавање,
•оговарање, •вређање, •ругање, •називање погрдним именима, •псовање, •етикетирање, •имитирање, •“прозивање“. |
• уцењивање,
• претње, • неправедно кажњавање, • забрана комуницирања, • искључивање, • манипулисање. |
• застрашивање,
• уцењивање уз озбиљну претњу, • изнуђивање новца или ствари, • ограничавање кретања, • навођење на коришћење наркотичких средстава и психоактивних супстанци, • укључивање у деструктивне групе и организације. |
Социјално насиље |
||
I ниво | II ниво | III ниво |
•добацивање,
•подсмевање, •искључивање из групе или заједничких активности, •фаворизовање на основу различитости, •ширење гласина. |
• сплеткарење,
• ускраћивањепажње од стране групе, • неукључивање, • неприхватање, • манипулисање, • искоришћавање. |
• претње,
• изолација, • малтретирање групе према појединцу или групи, • организовање затворених група (кланова) које има за последицу повређивање других. |
Сексуално насиље |
||
I ниво | II ниво | III ниво |
неумесно, са сексуалном поруком:
•добацивање, •псовање, •ласцивни коментари, •ширење прича, •етикетирање, •сексуално недвосмислена гестикулација. |
•сексуално додиривање,
• показивање порнографског материјала, • показивање интимних делова тела, • свлачење. |
• завођење од стране ученика и одраслих,
• подвођење, • злоупотреба положаја, • навођење, • изнуђивање и принуда на сексуални чин, • силовање, • инцест. |
Електронско насиље |
||
I ниво | II ниво | III ниво |
•узнемиравајуће позивање,
•слање узнемиравајућих порука СМС-ом, ММС-ом. |
• оглашавање,
• снимање и слање видео записа, • злоупотреба блогова, форума и четовања, • снимање камером појединаца против њихове воље, • снимање камером насилних сцена, • дистрибуирање снимака и слика. |
• снимање насилних сцена,
• дистрибуирање снимака и слика, • дечија порнографија. |
Ради уједначеног и примереног поступања, установа у превенцији и интервенцији на насиље, злостављање и занемаривање, општим актом утврђује као лакше повреде обавеза ученика:
– понављање насилног понашања са првог нивоа када васпитни рад није делотворан;
– насилно понашање са другог нивоа када појачани васпитни рад није делотворан.
Насилно понашање са трећег нивоа може да буде третирано као тежа повреда обавеза и као повреда забране утврђене Законом.
- Aко постоји сумња или сазнање на насиље, злостављање и занемаривање детета и ученика у породици, директор без одлагања полицију или јавног тужиоца, који предузимају даље мере, у складу са законом.
- Увек када је запослени починилац насиља, злостављања и занемаривања према детету и ученику у установи, директор предузима мере према запосленом, у складу са законом, а према детету и ученику мере за заштиту и подршку (план заштите) на основу Правилника о протоколу.
- Када је родитељ починилац насиља и злостављања према запосленом, директор је дужан да одмах обавести јавног тужиоца и полицију.
- Када је ученик починилац насиља према запосленом, директор је дужан да обавести родитеља и центар за социјални рад; да покрене васпитно-дисциплински поступак, и да изрекне васпитно-дисциплинску меру, у складу са Законом, а ако постоје елементи кривичног дела или прекршаја, пријаву поднесе надлежном јавном тужилаштву односно прекршајном суду.